Direktlänk till inlägg 15 april 2008

Dödsstraff

Av broderblogg - 15 april 2008 12:05

   Vi fick i uppgift på svenskan att skriva ett tal om något samhällsämne, jag valde dödsstraff. Dels för att jag tycker det är intressant och dels för att vi inte har så mycket tid på oss och dödsstraff har jag en ganska klar uppfattning om hur jag tycker.


Så här ser mitt tal ut hittills tänkte väl fixa det lite mer kanske, få mer slagkraftiga argument också vidare, men hur ska jag göra för att få till det?



Allt fler svenskar tycker idag att man bör införa dödsstraff i Sverige. De anser att dessa sjuka personer som begår mord inte förtjänar att leva. Själv anser jag verkligen inte att dödsstraff är ett tillräckligt hårt straff!


Hur kan jag påstå att dödsstraff inte är tillräckligt hårt? Vad är hårdare än att bli av med sitt liv?


Dödsstraff används ofta som straff när folk begått mord. Borde inte då de som utfärdat straffet också dömas till dödsstraff då de bidragit till att ännu ett liv spills helt i onödan. För det är det dödsstraff faktiskt innebär, ytterligare ett hemskt dödsfall.


De som begått dessa sjuka brott kanske förtjänar att dö men förtjänar brottslingens familj och vänner att bli straffade bara för att de stått brottslingen nära, NEJ det gör dom inte. Det är nämligen det som dödsstraff innebär, det är ett större straff för nära och kära än vad det är för själva brottslingen, eftersom när man är död finns man inte längre.


Dödsstraff innebär också en väldigt stor risk då man kan döma fel personer. Härom dagen stod det ju om en person som felaktigt suttit inne i flera år i fängelse, som tur är hade han bara fängelsestraff och kunde släppas ut igen, men tänk om han hade varit dömd till döden istället. Vad hade regeringen sagt då när de upptäckt att han var felaktigt dömd, hoppsan?


Vad är hårdare än att bli av med sitt liv då?


Man kanske inte tycker det är hårdare när man först tänker över det, men tänker man lite mer inser man att det hårdaste straff man kan ge dom är att spärra in brottslingen i fängelse under en längre tid ensam med sitt samvete. Men hjälper det att bara spärra in dem, nej antagligen inte man måste också ge dem bra vård under tiden. För en ”normal” människa dödar inte andra helt omotiverat en normal människa våldtar inte barn. Dessa onormala personer behöver hjälp. De behöver få sitta och tänka över sina brott, det hjälper inte att ta deras liv.


Dödsstraff bevisar bara att samhället misslyckats från början, för i ett bra samhälle skulle ingen behövas dömmas till döden. I ett bra samhälle skulle ingen behöva växa upp och bli en mördare.

 
 
 
Anna

Anna

15 april 2008 12:11

men dom flesta som har mördat har ju inga ånger känslor? Så om dom får sitta inne så spelar det ingen roll...

http://svartafaret.bloggagratis.se

 
Jocke

Jocke

15 april 2008 12:13

Hur vet du det, har du frågat dom?

Jag tycker man läser hela tiden hur mördare ångrar sig o.s.v, men man ska inte bara spärra in dom, man måste ge dom hjälp inte som dagens pyskvård där det innebär att låtsas vara normal inför en doktor och sedan bli utsläppt igen.

http://www.joacimlindgren.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

15 april 2008 12:14

Ja men dom som borde ångra sig är väl dom som gör det minst?

http://svartafaret.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jocke

15 april 2008 12:16

Antagligen, men jag anser fortfarande att mörda dom inte är en lösning, problemet har börjat mycket tidigare.

 
Ingen bild

Anna

15 april 2008 12:18

Det är sant.. Dödstraff är fel!

 
Ingen bild

Jocke

15 april 2008 12:18

Okej vilken vändning :P

 
Ingen bild

Anna

15 april 2008 12:20

Nej men vadå? Jag sa aldrig att jag var för. Jag bara sa vad jag tyckte. Jag har alltid varit emot dödstraff. Eftersom då dör man... Och då finns det inte en chans att dom kan ångra sig och på något sätt betala tillbaka deras skuld.

 
Ingen bild

Jocke

15 april 2008 12:20

Okej, jo det är väl typ så jag tänker också.

 
Ingen bild

pelle

6 oktober 2011 20:37

en person som du säger har våldtagit ett barn är troligen psykisk sjuk och kommer inte ångra det han gjort om han så får sitta 10 år och tänka över det.
och dagens psykvård innebär inte alls att sitta och ljuga om att man är frisk, det är mycket värre att sitta på rättspsykiatriska än att sitta i vanligt fängelse, dels för att det är mycket svårare att bli frisläppt från rättspsykiatriska

 
Ingen bild

Lisa

9 januari 2012 20:07

Grymt Tal, du har lyckats! hoppas det gick bra!
Vad fick du för betyg

kram, Lisa :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av broderblogg - 16 juni 2010 01:05

Konstanta strömmar av ingenting fyller det tomma universumet Kallas Internet ...

Av broderblogg - 14 juni 2010 01:47

Blodsprängda ögonen kropp som sakta sjunker ihopTröttheten har segrat igen ...

Lol

Av broderblogg - 10 februari 2009 22:48

Det står att 36 personer läser den här bloggen dagligen och jag har inte skrivit ett inlägg på massor av månader, jag tror det är nåt fel på bloggagratis statistik.   Om någon faktiskt läser det här inlägget kan den personen skriva en kommentar, räck...

Av broderblogg - 11 november 2008 23:37

GÅ IN PÅ DENNA LÄNKEN LÄS SKITEN KOMMENTERA GÄRNA OCH FORTSÄTT SEDAN GÖRA SAMMA SAK:   http://www.mrlindgren.blogg.se ...

Av broderblogg - 30 oktober 2008 16:20

Jag har funderat på två saker, den första saken är om min säng och lukten i den.   Varje gång jag ska gå och sova så känner jag den här äckliga lukten, ungefär som svett. Men om jag ber någon annan lukta så känner dom ingenting. Men när jag går dit ...

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards