Alla inlägg den 9 april 2008

Av broderblogg - 9 april 2008 23:22

Prov på detta på fredag :(


Dagens Vetande: Organisk kemi är vetenskapen om kolföreningarnas kemi. Organiska föreningar innehåller kol och väte, och ofta även andra grundämnen. Atomer som ofta ingår i organiska föreningar är syre, kväve, halogener, och ibland fosfor eller svavel. Organiska molekyler som består av enbart kol och väte benämns kolväten.


Ursprunget till uppdelningen i en organisk kemi och en oorganisk kemi stod att finna i att flertalet organiska ämnen är jämförelsevis svåra att framställa ur rena grundämnen. Därav blev de tillskrivna en livskraft, en kraft som fanns i allt levande och var nödvändig för att framställa de organiska ämnena. År 1828 framställde Friedrich Wöhler för första gången ett organiskt ämne, urinämne (urea), ur rent oorganiska ursprungsämnen och visade därmed att det inte finns någon principiell skillnad mellan organiska och oorganiska ämnen. Uppdelningen har dock levt kvar med vissa modifikationer som en praktisk, men möjligen något godtycklig uppdelning av ämnet kemi.

Av broderblogg - 9 april 2008 22:57

Ska håret gnissla när man drar handen genom det?


   Ja tro inte att feministdagen bara var något jag gjorde tillfälligt under dagen utan jag har hållit den ända fram tills slutet.

   Hos Anna så bestämde sig hon och Matilda för att jag skulle få en ny frisyr, sakt och gjort så öste dom i en flaska hårspray i mitt hår och tuperade allt utom en liten emolugg, tycker det är väldigt feministiskt av mig att använda hårspray.  

   Tjejerna som läser min blogg vet nog detta redan, det är inte lätt att få ur hårspray ur håret. Efter sex schampoomgångar och en jävla massa vatten gav jag upp och gick ut ur duschen, grattis schampoföretaget och vattenfall eller vilket företag som ger oss vatten, ni har tjänat en massa pengar på mig idag. 

   Sedan så fortsatte jag med att bryta könsrollerna, jag virade handuken runt håret och vek ändarna över huvudet, precis som tjejerna har handuken medan de ska torka håret. Jävligt opraktiskt om jag får säga det själv, man kunde ju inte göra något utan att det kändes som om man var en kvinna som bar runt en kruka på huvudet.

   Iaf tror jag fortfarande har hårspray kvar, för mitt hår gnisslar väldigt fint när jag drar handen genom det. Nu ska jag ta och sova på ett feministiskt sätt, kanske med pyamas på mig, eller nattlinne inte bestämt mig än.

   

Av broderblogg - 9 april 2008 22:32

   Japp då har man kommit hem från "pluggkvällen" hos Anna. Vi fick egentligen inte så mycket gjort. Matilda räknade några mattetal, Anna åt kladdkaka och gungade på bäbisen Agnes, jag läste ett kapitel kemi och Richard kollade på, men det var helt klart värt det.

   Kladdkakan som jag bakade var inte jättegod, men den fungerade, eller Anna sa att den var god men hon är inte så pålitlig när det gäller saker jag gjort :P. Sitter nu och försker få klart den förbannade lathunden så jag lär mig något innan provet, men massa personer som pratar med mig på MSN, tänkte ha en tävling för att få tyst på en av dom.


Daniel, Edward och Nils från klassen åker nämligen till Åkersjön imorgon så täntke ha en liten tävling för deras skull.


Kolla efter 2 ski-doo mxz 600- 00 och en röd rave 800- 02 på länken
http://www.akersjon.com/images/webcam/video.jpg. Den första personen som ser dessa och gör en print screen vinner ett fint pris. Den tar typ en ny bild varje timme, så nu behöver ju inte sitta inne där hela tiden.



Av broderblogg - 9 april 2008 16:26

   Okej, idag har jag varit en väldigt duktig feminist tycker jag. Först så var jag på skolan, okej det är inte så feministiskt men nu börjar det.

   Efter skolan så skulle jag få skjuts av min kära syster, men eftersom Göran är så seg så hade jag snöbollskrig med andra labbgruppen medan jag väntade, väldigt feministiskt sådant.

   När jag äntligen skulle få skjuts, så skulle vi gå en snabbis (läs 2 timmar visit) på stan först med Lina och Cissi. Japp så jag har spenderat två timmar på att kolla på presenter och underkläder, fyfan säger jag bara, att kolla på kvinnounderkläder var tråkigare än jag kunde föreställa mig, men det är väl feministiskt eftersom jag trots allt är en kille. 

   Trots allt underklädestittande så lyckades jag och Malin inhandla några presenter åt pappa. Väldigt fina och braiga presenter, tydligen. 

   Feministdagen slutar inte där, utan när vi kom hem så lät jag min kära syrra skotta medan jag stod och kollade på, försöker liksom få bort könsrollerna. 

   Efter skottningen så tog jag och bakade en kladdkaka, feministpoängen bara trillar in, snacka om att bryta könsrollerna. Jag känner mig väldigt stolt och tycker Linda Skugge borde tillängna en krönika åt mig.

   Tror jag ska ta och bli feminist på heltid, kladdkaka är ju gott.

Av broderblogg - 9 april 2008 11:45

   Eftersom fjortisdrottningen(vill inte skriva hennes namn) är min idol så måste jag ju vara likadan som henne. Hon har massa reklam på sin sida så jag tänkte det kanske är et framgångsrecept. Eftersom jag kan redigera min blogg själv så måste jag skriva reklam i inläggen, så här kommer ett reklam inlägg.

 En väldigt trevlig tjejs blogg: http://www.snurran.bloggagratis.se

    Sedan kan jag göra lite reklam för att äta chips med mjölk, det är den nya mirakelkuren. Sedan kan ni ju göra lite reklam för mig så jag får fler läsare :P också kommentera mera :P

   

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards