Alla inlägg den 21 april 2008

Av broderblogg - 21 april 2008 22:00

Dagens Vetande: Förkylning är den vardagliga, sammanfattande benämningen på infektioner som drabbar de övre luftvägarna och näsans slemhålor. Förkylning orsakas vanligen av Rhinoviruset. Detta virus är uppdelat i 8 segment som kan kombineras på diverse olika sätt. Olika förkylningsvirus kombineras och utbyter segment med varandra och ger nya virus, med andra/nya egenskaper, mildare eller värre, varför man upplever olika starka förkylningar emellanåt.


Det som händer vid förkylning är att kroppens slemhinnor angrips av viruset och, som en motåtgärd, svullnar upp och producerar mer slem än vanligt. Detta visar sig som snuva, täppt näsa och hosta. De svullna slemhinnorna kan även orsaka värk över näsrot och panna. Hög feber uppstår däremot först när förkylningen övergått till en bakterieinfektion. Det är också först då som en antibiotikakur kan sättas in, då antibiotika bara biter på bakterier, inte på virus. Vid förkylning brukar man också få ont i halsen, vilket beror på att näsa och svalg är inflammerade. Ibland drabbar virusinfektionen även stämbanden och man får då en stämbandskatarr som ofta orsakar heshet.

Av broderblogg - 21 april 2008 21:39

   Min hals låter ungerfär som rubriken i detta nu, fyfan vad jag hatar att vara sjuk, speciellt när man inte får vara sjuk.

   Jag har precis kommit hem från teatern där vi haft ett tufft rep i tre timmar. Jag funderade först på att inte gå p.g.a min  onda hals, men nu är det premiär på fredag och det kändes jävligt taskigt att svika då.

   Varför blir man jämt sjuk då man absolut inte får bli sjuk? Det slår aldrig fel, är det för att man blir mer uppstressad de gångerna man har något som man inte får bli sjuk till och då smittas lättare, eller finns det någon högre makt som straffar oss för att vi försöker ha roligt?

   En annan sak jag funderat på är vart besöksstatistiken tagit vägen vem har stulit den? Lämna genast tillbaka den om det är du för jag vill att folk ska se min besöksstatistik, för nu har jag en nedåtgående trend som ni måste hjälpa mig att fixa.

    Glöm inte att svara på min omröstning, även om ni inte orkar lämna kommentarer så borde ni kunna trycka på ett av fyra alternativ, alltså borde jag få runt 100 svar på ett dygn, minst.

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards