Direktlänk till inlägg 10 april 2008

Svenskuppgift

Av broderblogg - 10 april 2008 12:45

Vi såg filmen Chocolat med svenskan i tisdags och idag skulle vi skriva två recensioner om den, en lång och en kort. Här är mina läs om ni orkar.


Den korta, 500 tecken:


Vianne (Juliette Binoche) har äntligen hittat sitt hem i en fransk småstad där hon öppnar en chokladbutik. Men allt är inte så lätt för Vivanne. Borgmästaren (Alfred Molina) anser att chokladbutiken är ett syndernas näste och försöker få den att gå i konkurs med alla medel.


Filmen är lite enformig i början, alla vill handla av Vivanne, men törs inte. Men när Roux (Johnny Depp) kommer in i bilden får filmen mer liv. Det som varit en hyfsad film, utvecklas till en vacker och spännande kärlekshistoria.


Den långa, 2000 tecken:



I början av filmen blåser det upp till storm, men det gör tyvärr inte filmen. Chocolat börjar väldigt långsamt och man kan lika gärna micra popcornen och hämta drickan medan man väntar.


Filmen börjar år 1959 med att Vivanne som spelas av Juliette Binoche kommer gående med sin dotter längs vägen till en fransk småstad. Vivanne slår sig ner i staden för att öppna en chokladbutik tillsammans med sin dotter Anouk (Victoire Thivstol).


Det är dock inte den bäst valda tidpunkten för detta, då det sker mitt under stadens fastaperiod. Borgmästaren (Alfred Molina) anser att detta är synd och gör allt i sin makt för att stoppa chockladbutikens framgångar. Han är den typiska onda skurken som måste omvändas för att filmen ska sluta lyckligt, det bättrar inte på den första delen något, snarare tvärtom. Men denna typiska skurk fungerar ändå bra i denna film och får handlingen att ta sig framåt.


Folket i staden är såklart rädda för sin konservativa borgmästare, men kan inte bli att lockas av chokladdofterna som sprider sig genom staden. Folket i staden får då handla i smyg och det är detta hela den första delen av filmen handlar om.


Det enda som räddar den första delen av filmen från att vara tråkig är dottern Anouk med hennes fantasikängru och den vresiga mormodern som spelas av den fantastiska skådespelerskan Judi Dench. Dench för filmen framåt genom sitt vresiga sätt att dricka choklad i butiken.


Som jag sa i början så är första delen av filmen inte lysande, men när Roux (Johnny Depp) kommer åkandes med sin flodbåt och träder in i handlingen så blir filmen mer levande. Filmen utvecklas från en hyfsad film till en vacker och spännande kärlekshistoria. Det är inte Depps förtjänst, men handlingen får lite extra fart när flodbåten kommer och folket i staden blir mer delaktiga i filmen. Alla karaktärer får mer liv och man blir glad av att man stått ut med den första delen av filmen för att få se den lysande andra delen.

 
 
 
Ingen bild

Florence

10 april 2008 14:00

Vill du ha kommentarer på dem?

 
Ingen bild

Jocke

10 april 2008 15:33

Om du vill får du kommentera, om du inte vill behöver du inte. Om du gör det så gärna konstruktivt och inte du var sämst eller det var bra.

 
Malin

Malin

10 april 2008 15:46

Snällt att lägga upp det här om nån annan i din klass inte orakar skriva är det bara att ta ;)

http://malinlindgren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jocke

10 april 2008 16:16

Fast jag har ju redan lämnat in min uppgift så jag tror läraren kanske misstänker lite fusk då.

 
Florence

Florence

10 april 2008 18:55

Om den redan är inlämnad är kommentarer på den överflödiga.

http://nightingale.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jocke

10 april 2008 21:19

Men det är alltid bra att få kommentarer, så jag lär mig tills nästan gång.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av broderblogg - 16 juni 2010 01:05

Konstanta strömmar av ingenting fyller det tomma universumet Kallas Internet ...

Av broderblogg - 14 juni 2010 01:47

Blodsprängda ögonen kropp som sakta sjunker ihopTröttheten har segrat igen ...

Lol

Av broderblogg - 10 februari 2009 22:48

Det står att 36 personer läser den här bloggen dagligen och jag har inte skrivit ett inlägg på massor av månader, jag tror det är nåt fel på bloggagratis statistik.   Om någon faktiskt läser det här inlägget kan den personen skriva en kommentar, räck...

Av broderblogg - 11 november 2008 23:37

GÅ IN PÅ DENNA LÄNKEN LÄS SKITEN KOMMENTERA GÄRNA OCH FORTSÄTT SEDAN GÖRA SAMMA SAK:   http://www.mrlindgren.blogg.se ...

Av broderblogg - 30 oktober 2008 16:20

Jag har funderat på två saker, den första saken är om min säng och lukten i den.   Varje gång jag ska gå och sova så känner jag den här äckliga lukten, ungefär som svett. Men om jag ber någon annan lukta så känner dom ingenting. Men när jag går dit ...

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards