Direktlänk till inlägg 20 april 2008

Dagens Vetande, Jesse James

Av broderblogg - 20 april 2008 21:44

   Jag har alltid varit fascinerad av sagor och filmer, jag har också alltid varit lättpåverkad. Så ni som känt mig sedan jag varit väldigt ltien, typ Malin, vet att efter varje gång jag sett en cowboyfilm, drog jag på mig min långrock, mitt hölster och tog på mig cowboy hatten, sedan var jag Den Gode(Clint Eastwood) eller Jesse James eller någon annan.

   Idag så såg jag en film om Jesse James med familjen, denna gången så klädde jag inte ut mig efterråt istället bloggar jag om det.

   Men varför kan itne allt vara som när man var lite igen, det var så härligt att bara få dra på sig lite utkläddningskläder och vara i en ny värld, någon helt annan stans, vara en cowboy.


Dagens Vetande:

Jesse Woodson James, "Dingus", född 5 september 1847 i Kearney, Missouri, USA, död 3 april 1882 i Saint Joseph, Missouri, USA, legendarisk amerikansk revolverman ("gunfighter") och brottsling.


Hans liv, som omfattade såväl bankrån som tågrån, har skildrats i filmer och ballader. Var medlem i William Quantrills sydstatsgerilla under amerikanska inbördeskriget. Gifte sig 24 april 1875 med Zerelda Mimms. De fick två barn. Jesse blev skjuten av Bob Ford som var en av medlemmarna i James rånarliga. Vid tillfället för dödsskjutningen bodde Ford och hans bror Charley Ford hemma hos James i syfte att förbereda ett rån. De bodde där som hans kusiner, vilket de inte var. Enligt Fords redogörelse gav James mer eller mindre upp i sitt eget hem när han förstod att Ford var där på uppdrag av guvenören för att arrestera James. Jesse James tog av sig sitt revolverbälte (som han aldrig annars gjorde) och ställde sig för att putsa en tavla, då såg Ford sin chans och sköt honom bakifrån.


Jesse har kommit att beskrivas som lite av "Vilda Västerns Robin Hood", men det finns inga bevis på att han någonsin delade med sig av sitt byte till behövande.




 
 
Vendela

Vendela

21 april 2008 21:25

Jag hoppas skoldagen flöt på. En dag kommer det en biljett till vår kära strand..jag lovar, om det nu ska bli det sista jag gör i världen så ska jag fasen i mig blanda dessa strawberry daquiris själv och ro er alla till min kära strand!

http://forevervendela.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jocke

21 april 2008 21:38

Köng

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av broderblogg - 16 juni 2010 01:05

Konstanta strömmar av ingenting fyller det tomma universumet Kallas Internet ...

Av broderblogg - 14 juni 2010 01:47

Blodsprängda ögonen kropp som sakta sjunker ihopTröttheten har segrat igen ...

Lol

Av broderblogg - 10 februari 2009 22:48

Det står att 36 personer läser den här bloggen dagligen och jag har inte skrivit ett inlägg på massor av månader, jag tror det är nåt fel på bloggagratis statistik.   Om någon faktiskt läser det här inlägget kan den personen skriva en kommentar, räck...

Av broderblogg - 11 november 2008 23:37

GÅ IN PÅ DENNA LÄNKEN LÄS SKITEN KOMMENTERA GÄRNA OCH FORTSÄTT SEDAN GÖRA SAMMA SAK:   http://www.mrlindgren.blogg.se ...

Av broderblogg - 30 oktober 2008 16:20

Jag har funderat på två saker, den första saken är om min säng och lukten i den.   Varje gång jag ska gå och sova så känner jag den här äckliga lukten, ungefär som svett. Men om jag ber någon annan lukta så känner dom ingenting. Men när jag går dit ...

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards