Direktlänk till inlägg 5 april 2008

Tänkte komma på en rubrik som lockade massor av besökare.....Men det sket sig.

Av broderblogg - 5 april 2008 14:04

OBS. Det kommer ett betydligt roligare inlägg senare idag, för er som inte gillar politik läs det istället.

 

   Har sagt det förut och jag säger det igen, det finns inget så bra som en promenad när man vill tänka. Efter en natt med tio timmars sömn så var en två timmars promenad helt nödvändig.

   Så tänkte berätta lite om vad jag kommit fram till, det är det hela dagens bloggande kommer handla om för jag tänkte på en hel del saker, och delar jag inte upp inläggen kommer ni aldrig orka läsa.


   Läste en artikel i tidningen i morse, om Jan Björklund som var här i Sundsvall och pratade om skolor, det fick mig att tänka efter egentligen. Är det inte lite synd med alla dessa friskolor, dom snor en massa pengar av staten och har inga krav på sig som en vanlig skola. Ett jävligt bra affärskoncept, som om jag skulle börja sälja ut mina föräldrars möbler och sedan själv ta alla pengar utan att betala dom.

   Fast samtidigt kan man inte bara skylla på friskolorna, det är ju föräldrarna som  placerar sina barn där och ungdomarna som väljer friskolorna som gör så att dom överlever, alltså måste ju friskolorna ha ett bra koncept annars skulle ju inte folk välja dom. Jag tror därför att en stor del i problemet ligger hos de kommunala skolorna som stannar kvar i stenåldern.


   Det jag menar med att de kommunala skolorna stannar kvar i stenåldern är att de är rädda för att utvecklas. De tror att man kan köra på som vanligt och inte låta någon förändring ske. Det behövs ingen stor förändring men man kanske måste ta och se över arbetssätten o.s.v, tänkte klaga på en sak lite rejält här, nedskärningen.

   Man löser inga problem genom  att skära ner på personal, utan det ökar bara problemen och den ekonomiska krisen för skolan. Genom att skära ner på personalen så blir skolan sämre och mindre elever söker sig till skolan, andra skolorna får eleverna och pengarna och blir då bättre.

   Man kan inte skära ner på personalen om man vill ha kvar eleverna, man måste satsa mer, våga förändras. Jag tror det var detta som de kommunala skolorna gjorde fel, det var detta som skapade en chans för friskolorna, som egentligen inte är så mycket bättre skolor men de har fått helt andra förutsättingar, genom att själv kunna bestämma elevantalet och sedan öka när eleverna ökar, jämför med de kommunala skolorna som måste backa och därmed hamnar i en ond cirkel.

    Ska äta lunch nu men jag avslutar med ett väldigt bra citat av Sally, en karaktär i en TV-serie som gick för ett bra tag sedan.


"Man kan inte bromsa sig upp för en uppförsbacke." - Sally



   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av broderblogg - 16 juni 2010 01:05

Konstanta strömmar av ingenting fyller det tomma universumet Kallas Internet ...

Av broderblogg - 14 juni 2010 01:47

Blodsprängda ögonen kropp som sakta sjunker ihopTröttheten har segrat igen ...

Lol

Av broderblogg - 10 februari 2009 22:48

Det står att 36 personer läser den här bloggen dagligen och jag har inte skrivit ett inlägg på massor av månader, jag tror det är nåt fel på bloggagratis statistik.   Om någon faktiskt läser det här inlägget kan den personen skriva en kommentar, räck...

Av broderblogg - 11 november 2008 23:37

GÅ IN PÅ DENNA LÄNKEN LÄS SKITEN KOMMENTERA GÄRNA OCH FORTSÄTT SEDAN GÖRA SAMMA SAK:   http://www.mrlindgren.blogg.se ...

Av broderblogg - 30 oktober 2008 16:20

Jag har funderat på två saker, den första saken är om min säng och lukten i den.   Varje gång jag ska gå och sova så känner jag den här äckliga lukten, ungefär som svett. Men om jag ber någon annan lukta så känner dom ingenting. Men när jag går dit ...

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards