Alla inlägg den 13 mars 2008

Av broderblogg - 13 mars 2008 22:00

Nu ska jag faktiskt avslöja något ganska personligt i min blogg, så ni få läsare som läser min blogg kommer veta mer om mig än massa andra gör.

Jag har tänkt en del och kommit fram till att jag nog har flera personligheter. För på olika ställen så beter jag mig på olika sätt. Precis som vi har evolutionerats och anpassat oss efter miljön så anpassas min personlighet efter miljön. Vi kan ta och dela in Joacim i tre delar.

Smarta-Jocke

Galna-Jocke

Mysiga/Sociala-Jocke

Jag tror jag har dessa tre personligheter, så ett normal läge för mig är väl en blandning av alla dessa tre. Men sedan när jag är på olika ställen och med olika folk så tar någon av personligheterna över mer.

Tex om jag är på pipeline så är Galna-Jocke och Sociala-Jocke väldigt starka. Men är jag i skolan eller diskuterar med någon så kanske Smart-Jocke kryper fram istället.

Jag tror att alla människor har flera personligheter och anpassas efter miljön men på vissa märker man det mer eller mindre. Tänk efter själv, vilka personligheter har du och när träder vissa fram mer än andra?

Mina olika personligheter syns ganska väl beroende på situationen. Så det kan vara svårt att veta vem jag egentligen är genom att bara se en av personligheterna tror jag.


Dagens Vetande: Personlighet, begrepp i beteendevetenskap. En personlighet kan vara detsamma som en identitet, eller en personlighetstyp. Olika forskare har olika definition på personlighet, utifrån vilken teori de baserar sin forskning på. Alla personlighetspsykologer använder termen personlighet till att referera till psykologiska kvaliteter som bidrar till en individs bestående och karakteristiska mönster av känslor, tänkande och beteende. Med bestående menas att de kvaliteter personligheten har är bestående över tid och i olika situationer. Med karakteristiska menas att personlighet är det som särskiljer en individ från en annan. Med att psykologiska kvaliteter bidrar till en individs mönster, menas att personlighetspsykologer söker för psykologiska faktorer som slumpmässigt påverkar, och dessa förklarar delvis en individs karakteristiska och bestående benägenheter.

Av broderblogg - 13 mars 2008 17:09

   Jag har kommit fram till två saker idag. Har haft ganska mycket tid att tänka under redovisningarna, ta det inte personligt ni som redovisade, men jag tänkte lite iaf. Också har jag tänkt lite när jag åkte hem och när jag satt på pappas jobb. Så tänkte skriva lite om de två sakerna jag kommit fram till. Jävlar vilken lång inledning det blev nu, är ni nyfikna?

    Den första saken jag kommit fram till är att jag nog är på väg att växa upp. Jag är inte längre den lilla Joacim, eller på många sätt är jag ju det (speciellt mitt betende) men ändå inte. 

   För det första jag börjar få skäggstubb några dagar efter jag rakat mig, nu tänker ni okej han vill skryta om att han kommit in i puberteten. Det vill jag ju men det har inte med detta att göra. Menar bara att snart så lär man väl inte vara ett litet barn som blir behandlat gulligt av alla vuxna längre. 

   För det andra busschauffören frågade idag om jag skulle betala för vuxen eller barnbiljett. Wohoo något stolt man är, men samma där snart så är jag myndig och betraktas därmed i många fall som vuxen. Jag kommer få rösta i val, jag får gå på krogen o.s.v. 

   Ville bara säga med detta blogginlägg att det känns jävligt konstigt att jag faktiskt är 17 år. Att jag kommer få gå på krogen nästa år. Att jag kommer få rösta i nästa val. Samtidigt är det lite läskigt att man blir vuxen så tidigt, varför kan man inte betraktas som barn, allt blir så mycket lättare då :P.

   Den andra lite mer intressanta tanken kommer senare ikväll, läs det inlägget om ni orkar läsa lite intressanta tankar, annars om ni vill läsa meningslösa inlägg kan ni kolla in blondinbella eller kenzas blogg. Blondinbella kommer förövrigt vara med på debatt klockan 22.00 ikväll på svt. Okej där gav jag henne lite reklam men ska bli intressant att se det.

Av broderblogg - 13 mars 2008 11:50

   Ja nu sitter jag och lyssnar på redovisningar om bland annat vad ungdomar gör på internet, lan och hur man uppgraderar sin dator m.m Ganska långtråkigt, men jag gjorde min redovisning tidigt imorse så jag kan bara luta mig tillbaka och slappna av.

     Det är helt klart underskattat att vara bland de första och redovisa i en klass. Det finns ju egentligen bara fördelar med att redovisa först förstår inte varför så många inte vågar göra det.

   Som sagt så finns det bara fördelar. Man får sätta ribban för de andra. Man behöver inte känna någon prestationsångest eftersom det finns ingen att jämföra med så man kan göra en mer avslappnad redovisning. När man är klar kan man bara slappna av och lyssna bättre på de andra, istället för att oroa sig över sin egna redovisning, finns det några nackdelar så säg gärna vilka.

   Efter redovisningarna är det idrott som gäller. Längtat efter det, att få röra sig lite hoppas bara att det är en lagsport, inge roligt med hinderbana eller något sådant tråk. Jag känner mig faktiskt väldigt sugen på att spela någon lagsport idag, passa springa försöka göra mål o.s.v härligt sätt att bli trött. Kanske borde börja spela någon lagsport på riktigt igen, saknar det faktiskt.
    Käkade big boy hambrugare till lunch också, kan det bli bättre?

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards