Alla inlägg den 12 mars 2008

Av broderblogg - 12 mars 2008 22:11

Så här ser mina tre fina käglor ut, min kamera vill inte fungera så snodde en bild från internet istället :(

Av broderblogg - 12 mars 2008 21:56

    Jag tror jag är beroende, både av Kit Kat och något mer. Det är jobbigt att vara beroende fan, måste försöka ta mig ur det. Fast eller nä det vill jag inte, beroenden är nog ganska bra ändå :P.

   Idag när jag kom hem från skolan stod det ett stort paket märkt med stora bokstäver som bildade namnet JOACIM LINDGREN. Jag blev lycklig, ett stort paket, till mig. Det vara mina efterlängtade käglor och jonglerbollar. Blev lite förvånad att det gick så fort, jag beställde det i måndags och fick det idag. Känns som om de måste ha skickat det före jag beställde det, eller något sådant. De kanske har en maskin som kan läsa folks tankar, fan va läskigt ändå. Men iaf nu har jag fått mian käglor så ska försöka lära mig det någon gång också. Det är härligt och avkopplande att jonglera, eller man använder typ delar av hjärnan som man inte använder när man sitter framför datorn eller pluggar.

   Nu efter middagen har jag varit på pipelines onsdagscafé. En trevlig tillställning, mycket roligt folk och mysigt folk :P. Det var någon som hette Elis som spelade gitarr och sjöng. Man blev lite förvånad när han började sjunga för han pratade på ett sätt och sjöng på ett helt annat, man trodde nästan inte på att det var han som sjöng.


Dagens Vetande: Näst efter bollar får man nog säga att käglor är det vanligaste jongleringsobjektet.

En modern jongleringskägla väger 180-300 gram, beroende på modell och storlek. Längden är vanligen omkring 50 centimeter medan bredden uppvisar rätt stora variationer. Från att traditionellt ha tillverkats i trä tillverkas dagens jongleringskäglor av en blandning av material.

Kärnan utgörs av en rundstav i trä eller plats, om kallas dowel. På denna fästs vanligen en mindre vikt för att justera in tyngdpunkten. På den främre halvan fästs sedan en kropp, vanligen tillverkad i plast, färgad eller ofärgad. Det är diametern på denna kropp som kommer att utgöra bredden på käglan. Själva greppet byggs sedan upp genom att fästa en sorts linda i halvstyv plast runt träkarnan. Denna linda tejpas sedan ofta med tejp för att ge ett behagligare grepp. I vardera ändan fästs sedan knoppar av gummi som skyddar käglan vid fall samt, i greppändan, förhindrar att käglan faller ur handen.


Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards