Direktlänk till inlägg 29 september 2008

Argumenterande tal

Av broderblogg - 29 september 2008 21:58

 Mitt argumenterande tal i kursen svenska c, vad tycks?


Inledning:

Det var en gång två tomater som gick över en väg, då kom en bil och körde över den ena. Då sa den andra, ”tänk om vi hade tagit bussen istället.”


JA, tänk om vi hade tagit bussen istället. Istället för att alla ska använda varsin bil, som de flesta gör idag. Problemet är att stadstrafiksbussarna är idag ägda av privata aktörer, vars huvudintresse är att tjäna pengar och inte att hjälpa samhället.


Det är precis detta som är det största problemet med dagens stadstrafik, och med detta kommer mängder av problem, som alla har en lösning, gör stadstrafiken kommunalägd igen.


Problemen:

Följande problem kan enkelt lösas om kollektivtrafiken skulle vara kommunalägd:

Dyra busspriser,

dåliga busstider,

växthuseffekten

och att de som tjänar minst får så lite pengar över.


Innehåll:

De flesta av oss här inne åker buss flera gånger per dag, och visst känner man pengarna bara rassla iväg, varje gång man går på bussen? Det är det som är problemet med de privata aktörerna som bara vill tjäna pengar, medan en kommunalägd kollektivtrafik skulle sträva efter att hjälpa samhället.

En kommunalägd kollektivtrafik skulle kunna sänka priserna, eftersom deras huvuduppgift inte är att tjäna pengar utan att tjäna samhället, och därför skulle de bara behöva gå +-0.


Om de skulle sänka priserna skulle de få flera saker på köpet. Om det skulle vara billigare att åka buss, skulle fler personer åka. Om fler åker buss kommer det kunna bli ännu billigare, då kommer fler åka buss o.s.v, man hamnar alltså i en bra spiral, mot för den dåliga som vi hamnat i idag.


En annan sak som jag tror och hoppas skulle kunna lösas med en kommualägd kollektivtrafik är de dåliga busstiderna. En kommunal ägd stadsbusstrafik skulle ju som jag sagt innan vilja tjäna samhället, och skulle därför försöka få bättre busstider även om vissa turer kanske inte lönar sig.


Dessutom så kommer det ännu fler förbättringar om man bara skulle göra denna enkla ändring. Jag tänker nämligen på växthuseffekten. Växthuseffekten kommer minska om fler skulle börja utnyttja kollektivtrafiken, vilket inte går idag då busspriserna är för dyra. Så om man bara skulle sänka priserna så skulle fler åka och växthuseffekten skulle minska. Ett problem som måste lösas, ett problem som inte går att vänta ut, kommunen och staten måste ta sitt ansvar och köpa upp kollektivtrafiken igen så att de kan sänka priserna.


Regeringen säger till och med att de vill minska växthusgasutsläppen och ge de som tjänar minst mer pengar över. Men istället för att minska skatterna för att göra detta så kan de slå ihop två lösningar i en. Som jag redan poängterat en massa gånger innan, så kommer det bli fler som åker buss istället för att åka bil eller taxi, om busspriserna sänks. Detta kommer som sagt innebära att växhuseffekten minskar.


Idag kostar en bussbiljett för en vuxen 25 KR, så om man åker buss till och från jobbet varje arbetsdag ett år blir det 12 000 kr, och då är inte helgerna inräknade, då man kanske åker ännu mer buss, och resten av familjens busskostnader är inte heller inräknade. Så om man skulle göra bussen gratis så kommer de som tjänar minst få minst 12 000 kr över varje år, då det oftast är fattiga studenter och lågavlönade som åker buss. Istället för att de ska få 100 kr över varje år med de sänkta skatterna.

Vissa kanske då säger att det finns vettigare saker att lägga statens pengar på än gratis buss för samhället. Som vadå kan man fråga? Ja det undrar jag med, eftersom att det skulle gå runt av sig själv. Om fler åkte buss skulle det inte bli samma förslitningar på vägarna som när alla tar var sin bil.


Avslut:

Kort sagt, gratis eller billigare busspriser skulle alltså inte gå ut över något annat, utan det skulle enbart vara en förbättring för samhället. Det skulle innebära mindre växthusgasutsläpp, att det skulle bli bättre busstider, att det som tjänar minst får mer pengar över och framförallt att alla skulle bli en aning gladare varje gång de ska åka buss.


Som Albert Einstein en gång sa ”Staten är till för människan, människan är inte till för staten.” Eller som jag ser det, ”Man måste ta hand om tomaterna för att de ska mogna, man kan inte bara jobba för egen vinning och göra ketchup av omogna tomater.”


Vi måste alltså tillsammans ställa krav på kommunen att de ska köpa in kollektivtrafiken igen, så att vi kan få vettiga busspriser och bra busstider samt en kravmärkt trafik.


 
 
Liia

Liia

9 november 2008 13:25

Hej, super bra tal!
Önskar jag oxå kunde börja så bra. Jag undra om du skulle kunna hjälp mig att börja ett tal. Jag tänkte skriva om våldtäkt,droger och sex och att de många tjejer som blir indragna i de. Jag har läst boken ''de ska bli ett sant nöje att döda dig'' med magdalena graaf och oxå 14 år till salu. och tänkte snacka lite om dem och våld and so on.
Skulle du kunna hjälp mig med en böjan om sånt! (står lite om böckerna på min sida)
kram Liia

http://zinix.blogg.se/?tmp=09132437

 
Ingen bild

hora

20 oktober 2009 13:45

bajshora

 
Samuel Kongstad

Samuel Kongstad

10 mars 2010 14:07

hej jag e tjock o e ful jag heter bonge jag gillar att säga grön gump och mormor agda

http://samuel.kongstad.se

 
Ingen bild

Loa

20 april 2010 21:10

Sjukt bra tal! Du fangar varkligen lyssnarna/lararna. Hur ska jag nu lyckas med att gora ett tal som ens ar halften sa bra!?

 
Ingen bild

agnes

21 september 2010 19:54

skitbra inledning! väcker uppmärksamhet och skratt:)

 
Ingen bild

Luke

10 januari 2011 19:44

Vilket omdöme/betyg fick du på detta tal ? :)

 
Ingen bild

Steph

1 maj 2011 17:52

Det finns ställen som har värre priser, vill jag som ungdom åka in till närmaste stad, villket tar ca 30 min med bil kostar det 35 KR.
Annars var det ett mycket bra tal.

 
Ingen bild

Emma

21 november 2012 10:21

Fick lite inspiration för att fixa mitt eget tal i svenska c retorik. Ett grymt bra tal! Blir förvånad om du inte fick MVG :)

 
Ingen bild

Mig

18 februari 2013 19:10

Det där lät som typ ett helt tal.. Är det verkligen bara inöedningen?

 
Ingen bild

Mig!

18 februari 2013 19:10

Oj, läste helt fel! Hehe men bra tal!:)

 
Ingen bild

Mimmi

18 februari 2013 20:08

Vad är det för ämne.? Alltså fattar vad de handlar om, men vad är rubriken!?:)

Svara gärna via mejl! Josefin.josefin@live.com :)

 
Ingen bild

Sofia

19 februari 2013 10:31

Akta dig med att skriva ut detta! Folk kan sno ditt tal! Ingen bra ide alls, att lägga ut det på de här viset!:)

Kram!

 
Ingen bild

mattias

22 september 2013 13:34

Hur kan alla tycka att detta tal är bra??!! En konstig inledning som inte har något med ämnet att göra och orimliga argument. Att bussarna är sena har inget med att lokaltrafiken är privatägd. Helt klart dåligt tal. Kan inte gett så bra betyg om du inte är en extremt bra talare.

 
Ingen bild

Linnea

6 februari 2014 11:27

bra tal men jag har en fråga... Om bussarna blir gratis, vem kommer betala för bensinen? Vem kommer betala för bussarnas underhåll? Staten kanske, men vart får de pengarna ifrån då? Jo vi som betalar för att åka buss. Jag tycker inte att bussarna ska vara gratis men de kan gärna sänka priserna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av broderblogg - 16 juni 2010 01:05

Konstanta strömmar av ingenting fyller det tomma universumet Kallas Internet ...

Av broderblogg - 14 juni 2010 01:47

Blodsprängda ögonen kropp som sakta sjunker ihopTröttheten har segrat igen ...

Lol

Av broderblogg - 10 februari 2009 22:48

Det står att 36 personer läser den här bloggen dagligen och jag har inte skrivit ett inlägg på massor av månader, jag tror det är nåt fel på bloggagratis statistik.   Om någon faktiskt läser det här inlägget kan den personen skriva en kommentar, räck...

Av broderblogg - 11 november 2008 23:37

GÅ IN PÅ DENNA LÄNKEN LÄS SKITEN KOMMENTERA GÄRNA OCH FORTSÄTT SEDAN GÖRA SAMMA SAK:   http://www.mrlindgren.blogg.se ...

Av broderblogg - 30 oktober 2008 16:20

Jag har funderat på två saker, den första saken är om min säng och lukten i den.   Varje gång jag ska gå och sova så känner jag den här äckliga lukten, ungefär som svett. Men om jag ber någon annan lukta så känner dom ingenting. Men när jag går dit ...

Presentation

Omröstning

Borde man dela in skolklasser i dom duktiga och dom sämre?
 Ja, då kommer alla få den utveckling dom behöver.
 Ja, då slipper dom bra bli sinkade.
 Nej
 Bryr mig ej.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards